fredag 13 januari 2017

DA: Dags för repriser å då e frågan får vi fler överraskningar? (12)

Så vänder damernas allsvenska med Önnered i fortsatt ledning och med tvåan Skånela som etta i den interna "stockholmsserien". Roligast hittills har varit nykomlingarnas framfart - 4:a resp 5:a i serien. Det imponerar. Tristast sett med Lundaögon är att båda de skånska lagen ligger på kvalplats nedåt (9:a resp 10:a). För egen del håller jag såklart en liten extra tumme för att de får spela vidare i den nästa högsta serien. Att cykla ner till Lunds Idrottshall på 5 min och titta på den nästa högsta serien är lyx för ett handbollsfreak.

Jessica Ahlert hann med 7 mål senast mot Skånela. 
Ska det bli fler i Vikingahallen?
Foto: Viktor Ljungström
(USM steg 5 2015)

Tabell efter 11 omgångar
1. Önnered 20p (+100) nedflyttad
---
2. Skånela 17p (+72)
3. GUIF 16p (+34)
4. Kungälv 16p (+24) nykomling
---
5. GT Söder 14p (+22) nykomling
6. Tyresö 13p (+17)
7. Spårvägen 9p (-12) nedflyttad
8. Bjurslätt/Torslanda 8p (9)
---
9. OV 7p (-39)
10. Lundagård 6p (-44)
---
11. RP 4p (-68)
12. Lidingö 2p (-111)

Stockholmstabellen
1. Skånela 6p (+22)
2. Spårvägen 5p (+2)
3. GT Söder 4p (+2)
4. Tyresö 3p (+11)
5. Lidingö 2p (-30)

Mina införtips

14/1 Tyresö - Bjurslätt/Torslanda
Senast vann Tyresö genom att stänga igen bakåt den sista kvarten. Hur går det den här gången? Inga utvisningar senast, så det lär definitivt bli tuffare på plan. Frågan är om hemmaplansfördelen överväger? Jag tror det och satsar på hemmaseger eller möjligen oavgjort.

14/1 Lidingö - Lundagård
Kan Lidingö få revansch på hemmaplan? Enligt de rapporter jag fått så vinner Lundalaget en gång till. Lidingö behöver fler spelare som kliver fram tillsammans med Emma Jonsson. Plus att de behöver få hål på Matilda Persson. Lundagårds nyckel är att många tar ansvar och gör jobbet klart. Då vinner gästerna igen. Vad tror jag? Jo att vi får en repris på förra matchen och att de två poängen försvinner med ner till Lund.

14/1 GT Söder - GUIF
Riktigt spännande lär det bli i Sköndalshallen när ett revanschsuget GUIF kommer på besök. Själv hade jag gärna varit på plats för att se denna fartfyllda toppmatch. Ska Sanna Stolperud och Gabrielle Hagman ta en ny seger till nykomlingen eller blir det Jessica Dickfors och Sofia Tenglin som kniper två viktiga poäng mot drömmen spel i högsta serien? Jag väljer att helgardera.

15/1 OV - Spårvägen
Kan OV upprepa segerreceptet senast eller är det dags för Spårvägen att ta första poängen efter juluppehållet? Intressant match, men jag håller en slant på hemmalaget och deras kluriga coacher Möller&Möller. Hemmaseger med andra ord.

15/1 Skånela - Önnered
Återigen möts ettan och tvåan. Senast avgjordes kampen med ÖHKs Victoria Larssons mål i slutsekunderna. Vem blir matchinnare den här gången? Märstalaget lär vara revanschsugna och har den bredare truppen medan ÖHK bygger mycket av sitt spel på Ehrnbring-Säreborn-Källhage. Överraskade positivt senast gjorde Jessica Ahlert. Jag hoppas att publiken hittar till Vikingahallen för att se en riktigt bra handbollsmatch. För egen del blir det helgardering, då det kan sluta precis hur som helst.

7/1 RP - Kungälv 15-24 (6-16)
Det gick som jag trodde dvs att Kungälv med fler spelare med elitserierutin tog hand om båda poängen. Jag summerar den här matchen när övriga är klara i omgången.

15/1 är det tulpanens dag.
Ett härligt vårtecken.
Foto: Annette Andersson

---
Kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar